تحقیقات دوسیه ارگنه کن در ترکیه
نوشته :خلیل  سلحشور حیتی روزنامه نگار افغان درترکیه نوشته :خلیل سلحشور حیتی روزنامه نگار افغان درترکیه

به گفته دادستان در دوسیه ارگنه کدام شخص در کدام مقام قرار دارد؟ " ذکریا اوز " داستان دوسیه موسوم به " ارگنه کن " دوسیه ای را که در ماه ژوئن سال 2007 تحت عنوان " تحقیقات عمرانیه " تسلیم گرفته بود با تکیه به برگه ها و اسنادی که بدست آورده بود تعمیق بخشید.

اولین سند مرتبطه سند موسوم به " لائی – دسامبر 1999" بود که از آرشیو " ائکتای ییلدریم " نظامی ترکیه که از منزلش برخی بمبهای دستی کشف شده و دوست صمیمی " مظفر تکین " بود بدست آمده بود.سند یاد شده در ارتباط با ساختار غیرنظامی گروه " ارگنه کن " بود.

سند دیگری تحت نام " سازماندهی جدید دولت ترکیه "  از " ولی کوچک " و " دوغو پرینچک" بدست آمده بود. از سوی دیگر در عملیاتهای مختلف بر علیه گروه ارگنه کن " برگه های مختلفی با سرفصلهایی همانند " ارکنه کن عمیق" ، پیشنهادات برای ساختار و سازماندهی جدید دولت ترکیه" ، " کمون متحد" نیز کشف شده است.

ذکریا اوز" دادستان مربوطه " تحقیقاتی را که تحت نام " تحقیقات بایرام پاشا " آغاز شده بود به تحقیقات ارگنه کن تغییر داد و به استناد برگه هایی از این قبیل دلایل را جمع اوری کرد.

وی در ادعانامه خود بر علیه گروه ارگنه کن به اعضای منتسب به این گروه به استناد جایگیری آنها در ساختارهای موسوم به " ارگنه کن " و " لابی " اتهاماتی را منتسب کرد و علیه آنان اقامه دعوی کرد. شنودهای تلفنی، مکاتبات و اظهارات شاهدین را نیز در این راستا به دلایل خود افزوده است.

به گفته اوز، چهار برگه اصلی مرتبط با ارگنه کن به شرح زیر می باشد:

1- " تغییر ساختار جدید ارگنه کن " به تاریخ 29 اکتبر سال 1999 میلادی .

برگه یاد شده برای اولین بار در سال 2001 میلادی از " تونجای گونیی" که سابقا روزنامه نگار بود و در حال حاضر به عنوان خاخام در کانادا زندگی می کند کشف شد. سپس در چارچوب عملیاتهای " ارگنه کن " از ژنرال بازنشسته "ولی کوچک " و " دوغو پرینچک " رهبر حزب کارگر نیز این برگه بدست آمد.

بر روی برگه یاد شده عبارت " آنالیز جدید ارگنه کن ، پروژه ساختار جدید و توسعه ، استانبول 29 اکتبر سال 1999 میلادی " نوشته شده است.

برگه یاد شده 25 صفحه است .

به اعتراف گونیی که در شهربانی استانبول موجود است ، برگه یاد شده به درخواست " ولی کوچک " در سال 2001 میلادی از سوی " دوغو پرینچک " و سه عضو دیگر حزب " کارگر " ترکیه نوشته شده است.

به گفته گونیی، " حسن یالچین " از تهیه کنندگان این گزارش شش سال قبل، " صبحی بیلگه " ارتشی بازنشسته عضو حزب کارگر که چهار سال قبل فوت کرده است و " دنیز بیلگه " نوشته شده است.

در این برگه که از هفت بخش تشکیل شده است ، ساختار " ارگنه کن " بدینگونه آوردهن شده است: گروه " ارگنه کن " باید متشکل از چهار فرمانده که وابستگی مستقیم به رهبر گروه دارند و دو ریاست غیرنطامی متشکل باشد.

گروه مجموعا متشکل از شش بخش می باشد و رییس هر بخش دارای معاون و نیز یک عضو متخصص در امور آن بخش است.

متخصصین عضو هر بخش که در کنار فرمانده سازمان و یا روسای بخشها جای دارند موظف هستند که جهت قانونی جلوه دادن فعالیتهای غیر قانونی گروه در داخل و خارج کشور فعالیت کنند.

ساختار " ارگنه کن " بدین شرح است:

1 – رییس ارگنه کن

2 – رییس بخش اطلاعات

3-  فرمانده بخش آنالیز و بررسی اطلاعات

4-  رییس بخش عملیات

5-  رییس بخش مالی " غیرنظامی خواهد بود"

6-  رییس بخش تحقیقات داخلی سازمان

7 – رییس بخش طراحی و برنامه ریزی " غیرنظامی باید باشد"

در برگه یاد شده به این نکته که مانعی در آشنایی روسای بخشهای مختلف با یکدیگر وجود ندارد اشاره شده و آمده است ، فعالان هر بخش تنها مجاز به شناسایی فعالان و مسوولین بخش خود هستند و در عملیاتهایی که انجام می شود اگر شخصی خیانت کرده و در سازمان مقابل مشغول فعالیت شود ، دستگیر و برخلاف اهداف حرکت کند کشته خواهد شد.

در بخش " هدف " آمده است : هدف این فعالیت تغییر و نوسازی ساختار گروه " ارگنه کن " که در ارتش ترکیه موجود است می باشد.

2 – " لابی " – دسامبر 1999

برگه 25 صفحه ای موسوم به " لابی " در بازرسی از محل کار و یا  منزل مسکونی " مظفر تکین " ، " سوگی ارن ارول " ، اوکتای ییلدریم " ، " ارکوت ارسوی " " دوغو پرینچک " و " امید اوغوزتان " کشف شد.

به گفته " گونیی" برگه یاد شده به دستور " ولی کوچک " از سوی " دوغو پرینچک " ، " اوغوز تان " ، عدنان آک فرات " و " گونیی " نوشته شده است.

طبق برگه یاد شده گروه " لابی " سازماندهی عناصر غیرنظامی است که در راستای اهداف گروه " ارگنه کن " که در چارچوب ارتش ترکیه فعالیت می کنند.

لابی متشکل از نه دپارتمان است و سازماندهی این دپارتمانها به شرح زیر می باشد:

دپارتمانها از سوی پنج غیرنظامی مورد اعتماد که از سوی " ارگنه کن " به عضویت گروه مرکزی سازمان در آمده اند اداره خواهند شد.

تماس پنج فرد یاد شده با " ارگنه کن " را دو غیرنظامی منصوب شده و مورد اعتماد برقرار خواهند کرد. روسای دپارتمانهای از سوی پنج غیرنظامی انتخاب و اداره امور را در دست خواهند کرد.

اسامی دپارتمانهای یاد شده بدین شرح است :

* مرکز

* تحقیقات و جمع آوری اطلاعات

* آنالیز و بررسی

* فینانس و تجارت

* علم و فرهنگ

* سناریو و تئوری پردازی

* تبلیغات و هماهنگی

* حقوق

* روابط بین الملل

در بخش " سیاست " برگه یاد شده چنین درج شده است : زمینه عکس العمل سازمانهای غیردولتی به منافع ملی فراهم خواهد شد، عکس العملهای گروهی سازماندهی خواهد شد و تحت کنترل درخواهد آمد، سندیکاهای مختلف کارگری که کاربری آنان به پایان رسیده و نفع و فعالیت چندانی ندارند تشویق به فراگیری و نوسازی خود همانند سازمانهای غیردولتی خواهند شد،  عکس العملها و اعمال سندیکاهای کارگری موجود بطور غیرمستقیم هدایت خواهند شد.

" لابی " نباید طرف هیچ عملی باشد، بطور کامل باید در راستای موازین قانونی و حقوقی حرکت کند، به ارزشهای جامعه باید احترام گذارد، به عنوان یک ساختار غیردولتی نمونه باید بطور کامل از فعالیتهای سیاسی دوری کند. به جز برخی کادرهای محدود و مشخص دیگراعضای لابی نباید از فعالیتهای بخش مرکزی اطلاعاتی داشته باشند.

اهداف " لابی " بدین شرح می باشد: قدرت یافتن با استفاده از شرکتهای تجاری ، تقویت قدرت خود با استفاده از تاسیس اوقاف ، کنترل سندیکاها و گروه شرکتهای تجاری قوی ، تاسیس شرکتهای مبتنی بر نیروی کار اشخاص و رشد و قدرت یابی در این زمینه ، تشکیل گروههای جدید مافیایی ، تشکیل گروههای رسانه ای ، تاسیس اوقاف دینی غیرواقعی برای کنترل منابع مالی ، تولید سلاحهای شیمیایی و کسب درآمد با فروش آن ، استفاده از هکرها در مقاصد خود و ....

3- تجدید ساختار دولت – 25 نوامبر 1999

برگه یاد شده در بازرسی از منزل و محل کار " گونیی " و " دوغو پرینچک " کشف شد است. به ادعای گونیی برگ یاد شده از سوی پرینچک نوشته شده است .

در این برگه برای " تجدید ساختار دولت سه دستور کار " به شرح زیر تهیه شده است:

* برای تجدید ساختار و واگذاری مکانیزمهای تصمیم گیری مستقل برای اعمال حاکمیت مستقل ترکیه،

* برای قدرت یافتن نیروهای مسلح ترکیه جهت اعمال قدرت بدون وابستگی به قدرتهای بزرگ سازمان اطلاعات مستقل ،

* تاسیس سازمان صنایع دفاعی مستقل،

برای اجرای دو ماه نخست نیز اجرای سیاستهای منطقه ای مبتنی بر سیاستهای آتاترک ضروری است.

در سرفصل " هماهنگی عمومی برای انقلاب جمهوریت " نیز آمده است : تشکیل دولت انقلابی جمهوری اجتناب ناپذیر است و برای رسیدن به این هدف " حاکمیت ایدئولوژیک " و ساماندهی عمومی مردم ضروری است .

در سرفصل " هماهنگی رسانه ها " آمده است : برای حاکمیت ایدئولوژیک جمهوریت در ترکیه سازماندهی رادیو ، تلویزیونها، روزنامه ها و مجله ها ضروری است.

در سرفصل " هماهنگی مردمی " آمده است : هدف اصلی سندیکاهای کارگری و مامورین دولت ، اصناف ، صنعتکاران ، انجمنهای پزشکان، معماران و مهندسین و وکلا است و علاوه بر این باید به سازمانهایی همانند " بنیاد افکار آتاترک " ، " حمایت از زندگی مدرن و نیز بنیاد علوی " پیر سلطان ابدال " نیز توجه کرد.

4- پیشنهادات برای تحدید ساختار دولت ( پیش فعالیت طرح کلان )

متن یاد شده از سوی " قدوسی اوک کر" که در جین بازجوییها فوت کرد نوشته شده است. در تهیه متن یاد شده علوه بر " اوک کر " ، " مظفر تکین " و " محمد ذکریا اوزترک " نیز همکاری کردند. " اوک کر" در بازجویی گفته است که برگه یاد شده را به عنوان پیشنهاد در تشکیل یک حزب سیاسی تهیه کرده است.

در ادعانامه دادستان آمده است، " اوک کر " به هنگام تدوین این برگه از برگه " تجدید ساختار جدید دولت " تاثیر پذیرفته است.

محتوی این برگه بدین شرح است :

* در صفحه نهم پیشنهاد مدلی برای تجدید ساختار ارایه شده است. ساختار جدید به  دو بخش ، تجدید ساختارهای مشهود و نامشهود جدا شده است.

در بخش تجدید ساختار نامشهود حمایتهای لجستیکی تجاری، فناوری، تعلیم و تربیت و نیروهای انتظامی درج و آمده است ، این تجدید ساختار به شکل نهادهای غیردولتی ، بنیادها ، انجمنها و شعبات آنها خواهد بود و به شکل شرکتهای تجاری زنجیره ای فعالیت خواهند کرد.

* تجدید ساختار نامشهود باید به شکل دو گروه طرح و برنامه ریزی و اجرایی و واحدهای زیر این دو شکل خواهد گرفت .برای این امر باید آیین نامه داخلی تدوین شود و سیستمهای پاداش و مجازات در نظر گرفته شود.

* هیات اجرایی طرح بالاترین مرجع تشکیلاتی خواهد بود .هیات مسوول بقای دولت و ملت ترکیه، دفاع از حقوق و منافع ترکیه در داخل و خارج کشور، تعیین سیاستهای دولتی ، روابط تجاری، فرهنگی و فناوری با دیگر کشورها و رشد و توسعه در این زمینه ها خواهد بود.

* هیات اجرایی دارای زیرمجموعه هایی خواهد بود.نام اعضای این زیرمجموعه ها محفی خواهد بود و اشخاص دارای نامهای رمزی خواهند بود، اجلاسها بطور مخفیانه برگزار خواهد شدو اعضا بطور جمعی مسافرت نخواهند کرد.

* در برگه به این نکته که باید در قوه قضاییه، شهربانی، سازمانهای بهداری، اطلاعات و امنیت، ارتش، مافیا ، سازمانهای غیردولتی ، اتاقهای صنفی ، تعاونیها، رسانه های جمعی ، مساجد و طریقتهای مذهبی نفوذ کرد، تاکید شده است.


January 25th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی